Μόσχα, Σέργκιεβ Ποσάντ, Λάβρα, Ακαδημία

title image

Архиепископ Амвросий

Рождественское поздравление ректора Московской духовной академии

Дорогие отцы, братья и сестры!

Поздравляю вас с Рождеством Христовым!

С Рождения Сына Божия в мире стал сиять свет разума — слышим мы многократно в главном песнопении праздника — Тропаре Рождеству Христову. На землю с Боговоплощением пришел разум, знание и премудрость — вот что говорит нам Церковь.

С Рождества Христова началось христианство, которое радикально изменило мир, сделав его человечнее, добрее и целеустремленнее. Вряд ли кто-то будет всерьез сомневаться в том, что в двухтысячелетней истории христианского общества и культуры смена парадигм общественного мышления, приведшая к тому прогрессу, который мы имеем сегодня , началась именно с Рождения Христа.

Иначе и не могло быть. Ведь Бог, воплотившийся и ставший Человеком — и есть Разум, Смысл и Истина, Он Тот, Кто заложил смысл во все, что сотворил. Именно поэтому христианство способно ответить на любые вопросы человеческого ума и сердца. Родившийся днесь Сын Божий — вершина разума, цель всех исканий души, всех надежд и ожиданий человечества.

Вневременный Бог умаляет себя, рождаясь во временную жизнь. Бесплотный Творец принимает плоть. Сотворивший материю Сам снисходит до того, чтобы стать частью тварного мира. Источник жизни принимает жизнь от Пречистой Девы. Принимает жизнь, чтобы потом принять смерть от рук человеческих. Ради любви, которой Он возлюбил нас. С праздником Божественной Любви, с тихой радостью Рождества Богомладенца!

АМВРОСИЙ, архиепископ Верейский,ректор Московской духовной академии


The Birth of the Son of God «dawned the light of knowledge upon the earth» as we hear multiple times in the main hymn of the Feast – apolytikion of the Nativity. With the Incarnation reason, knowledge and wisdom came on earth – that’s what Church tells us.

Christianity has begun with Nativity, and it has drastically changed the world, made it more humane, kind and purposeful. One would hardly seriously doubt, that paradigm shift of social thinking, that brought us to the progress that we have today, in the two thousand year history of Christian society and culture has begun precisely with Nativity.

It could not be otherwise. Because God, who incarnated and became Human, is Reason, Meaning and Truth. He is the One who gave meaning to everything that He created. That’s why Christianity is able to answer all the questions of human’s mind and heart. Son of God born today is the apex of reason, purpose of all the searches of a soul, all the hopes and expectations of the humankind.

Timeless God diminishes Himself being born in the temporary life. The discarnate Creator incarnates. The One Who created the matter condescends to become a part of the created universe. The Source of life receives a life from the Virgin Mary. He receives a life to accept death from the human hands afterwards. For the sake of love that He loved us.

Happy feast of Divine Love and quiet joy of the Nativity of the Divine Child!


Η Γέννηση του Υιού του Θεού «ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ, τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως» ακούμε πολλές φορές στο απολυτίκιο των Χριστουγέννων, το κύριο ύμνο της εορτής. Με την ενσάρκωση του Θεού η γνώση και σοφία έφτασαν στη γη – αυτό μας λέει η Εκκλησία.

Με τα Χριστούγεννα ξεκίνησε ο Χριστιανισμός, ο οποίος άλλαξε τον κόσμο απόλυτα, και τον έκανε πιο ανθρώπινο, ευγενή και σκόπιμο. Αδύνατο να αμφισβητήσει κανείς σοβαρά ότι η μετατόπιση της κοινωνικής σκέψης που οδήγησε στη σημερινή πρόοδο κατά την ιστορία των δύο χιλιάδων ετών της Χριστιανικής κοινωνίας και πολιτισμού ξεκίνησε με τη Γέννηση του Χριστού.

Αδύνατο να ήταν διαφορετικά. Επειδή ο ενσαρκωμένος και ενανθρωπισμένος Θεός είναι η Γνώση, το Νόημα και η Αλήθεια. Είναι αυτός που έθεσε το νόημα σε κάθε κτίση Του. Γι’ αυτό μπορεί ο Χριστιανισμός να δώσει απάντηση σε κάθε ερώτηση του νου και της καρδίας του ανθρώπου. Ο νυν γεννημένος Υιός του Θεού είναι η κορυφή της γνώσεως, ο στόχος όλων των αναζητήσεων της ψυχής, όλων των ελπίδων και προσδοκιών της ανθρωπότητας.

Ο διαχρονικός Θεός κενώνει τον Εαυτό Του και έρχεται σε μια προσωρινή ζωή. Ο άσαρκος Κτιστής δέχεται σάρκα. Ο Δημιουργός της ύλης ταπεινώνεται για να γίνει μέρος του κτιστού κόσμου. Η Πηγή της ζωής δέχεται ζωή από την Άχραντη Παρθένο. Δέχεται ζωή για να δεχτεί μετά το θάνατο από τα ανθρώπινα χέρια. Λόγω της αγάπης που μας ηγάπησε ο Ίδιος.

Καλή εορτή της Θείας Αγάπης και ήσυχη χαρά της Γεννήσεως του Θείου Βρέφους!