Μόσχα, Σέργκιεβ Ποσάντ, Λάβρα, Ακαδημία

Учение Бардесана о судьбе

Денисюк Сергей Владимирович, священник
магистр богословия, аспирант Московской духовной академии, 141300, Сергиев Посад, Троице-Сергиева Лавра, Академия, s_ergiy@mail.ru

Богословский вестник. 2019. Т. 32. № 1. С. 127-140.
doi: 10.31802/2500-1450-2019-32-127-140

Аннотация
В статье приводятся краткие биографические сведения о сирийском писателе II–III вв. Бардесане, а также затрагивается проблема авторства «Книги законов стран». В основной части определяется значение ключевых для Бардесана понятий: «судьба», «природа» и «свобода», которые затем подробно рассматриваются в контексте учения Бардесана. В заключение статьи определяется значимость учения Бардесана для антифаталистической и антиастрологической полемики и дается православная оценка мировоззрению сирийского писателя.

Ключевые слова: христианская Церковь Сирии, древнесирийская литература, Бардесан, «Книга законов стран», судьба, природа, свобода, астрология.

Βιβλιογραφία
Источники
Евсевий Памфил. Церковная история. М.: Изд. Спасо-Преображенского Валаамского монастыря, 1993.
Clemens Alexandrinus. Excerpta ex scriptis Theodoti // PG. T. 9. Col. 653‒697. Рус. пер.: Афонасин Е. В. Гносис. Фрагменты и свидетельства. СПб.: Изд-во СПб ун-та, 2008. С. 203‒234.
The Book of the Laws of Countries. Dialogue on Fate of Bardaiṣan of Edessa. Assen: Van Gorcum, 1965.

Ύλη
Беневич. Г. И. Краткая история «Промысла» от Платона до Максима Исповедника. СПб.: РХГА, 2013.
Ващева И. Ю. Евсевий Кесарийский и становление раннесредневекового историзма. СПб.: Алетейя, 2006.
Игнасио Ортис де Урбина. Сирийская патрология. М.: ПСТГУ, 2013.
Кирилл (Зинковский), иером. Термин «φύσις» в древнегреческой философии, Священном Писании и в творениях Доникейских церковных писателей // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2011. Т. 12. (3). С. 75–88.
Кошеленко Г. А. Бардесан // ПЭ. Т. 4. 2002. С. 333.
Рожанский И. Д. Развитие естествознания в эпоху античности. М.: Наука, 1979.
Сагарда Н. И., Сагарда А. И. Полный курс лекций по патрологии. СПб.: Воскресение, 2004.
Шаблевский Н., диак. Толкование слов святого апостола Павла «ὀφείλει ἡ γυνὴ ἐξουσίαν ἔχειν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς διὰ τοὺς ἀγγέλους» (1 Кор. 11, 10) в свете Быт 6, 1–4 // ХЧ. 2018. № 1. С. 58–70.
A Syriac Lexicon / translation from the Latin, Correction, Expansion, and Update of C. Brockelmann’s Lexicon Syriacum by M. Sokoloff. Winona Lake, Ind.: Eisenbrauns; Piscataway, N.J.: Gorgias Press, 2009.
Dihle A. Liberté et destin dans l’Antiquité tardive // Revue de Théologie et de Philosophie. 1989. 121 (2). P. 129‒147.
Drijvers H. J. W. Bardaiṣan of Edessa. Assen: Van Gorcum, 1966.
Hegedus T. Necessity and Free Will in the Thought of Bardaisan of Edessa // Laval théologique et philosophique. 2003. Vol. 59. N. 2. P. 333‒344.
Hegedus T. Early Christianity and Ancient Astrology. New York: Peter Lang, 2007.
Hodges H. J. Gnostic Liberation from Astrological Determinism: Trepidation and the Breaking of Fate // Vigiliae Christianae. 1997. № 51. P. 359–373.
Jonas H. The Gnostic Religion: The Message of the Alien God & the Beginnings of Christianity. Boston: Beacon Press, 2001.
Les Pères de l’Église et l’Astrologie. P.: Éditions Migne, 2003.
Payne-Smith R. Thesaurus Syriacus. Oxford: Clarendon Press, 1879.

“Bardaiṣan’s Doctrine on Fateˮ

Sergius V. Denisyuk, priest. MA in Theology, PhD student of Мoscow Theological Аcademy (MthA), The Trinity Lavra of St. Sergios, Sergiev Posad, Moscow Region, 141300 Russia. s_ergiy@mail.ru

Theological Herald, vol. 32, no. 1, 2019, pp. 127-140 (In Russian)
doi: 10.31802/2500-1450-2019-32-127-140

Abstract
This article provides short biographic information about Bardaiṣan (154-222/223) and discusses the problem of authorship of the work “The book of the laws of countries”. In the main
part the A. considers the value of key concepts of Bardaiṣan – fate, nature and freedom, which then in detail are considered in the context of Bardaiṣan’s doctrine. In the conclusion of the article the importance of the doctrine of Bardaiṣan anti-fatalistic and anti-astrological polemic is defined and an Orthodox assessment of the ideology of the Syrian writer is given.

Keywords: Christian Church of Syria, ancient Syrian literature, Bardaiṣan, “The book of the laws of countries”, fate, nature, freedom, astrology.

References
Benevitch, G. I. Kratkaia istoriia «Promysla» ot Platona do Maksima Ispovednika [A Brief History of Providence from Plato to Maximus the Confessor]. RHGA, 2013. (In Russian)
Clemens Alexandrinus.Excerpta ex scriptis Theodotiˮ [“Excerpts from the writings of Theodotusˮ]. Gnosis. Fragmenty i svidetelʹstva[Gnosis. Fragments and testimonies], translated byAfonasin E. V., St. Petersburg, 2008, pp. 203-234. (In Russian)
Dihle, A. “Liberté et destin dans l’Antiquité tardive”[“Freedom and Destiny in Late Antiquityˮ]. Revue de Théologie Et de Philosophie [Revue de Theologie Et Philosophie], vol. 121 (2), 1989, pp. 129-147.
Drijvers, H. Bardaiṣan of Edessa. Van Gorcum, 1966.
Evseviĭ, Pamfil. Tserkovnaia istoriia [Church History]. Moscow, 1993. (In Russian)
Hegedus, T “Necessity and Free Will in the Thought of Bardaisan of Edessa”. Laval Théologique et Philosophique[Laval Theological and Philosophical], vol. 59, no. 2, 2003, pp. 333‒344.
Early Christianity and Ancient Astrology. Peter Lang, 2007.
Hodges, H. “Gnostic Liberation from Astrological Determinism: Trepidation and the Breaking of Fate”. Vigiliae Christianae, no. 51, 1997, pp. 359–373.
Ignacio Ortiz de Urbina. Patrologia Syriaca[Syrian Patrology]. St Tikhon’s Orthodox University, 2013. (In Russian)
Jonas, H. The Gnostic Religion: The Message of the Alien God & the Beginnings of Christianity. Beacon Press, 2001.
Koshelenko, G. A. “Bardesan” [“Bardesan”]. Pravoslavnaia ėntsiklopediia [Orthodox Encyclopedia], vol. 4, 2002, p. 333. (In Russian)
Rozhanskiĭ, I. D. Razvitie estestvoznaniia v ėpokhu antichnosti[The Development of Natural Science in the Era of Antiquity]. Nauka, 1979. (In Russian)
Sagarda, N. I, Sagarda, A. I. Polnyĭ kurs lektsiĭ po patrologii [Lectures in Patrology]. Voskresenie, 2004. (In Russian)
Shablevsky, N. “Tolkovanie slov sviatogo apostola Pavla «ὀφείλει γυνὴ ἐξουσίαν ἔχειν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς διὰ τοὺς ἀγγέλους» (1 Kor. 11, 10) v svete Gen. 6, 1–4” [“An Interpretation of the Words of St. Paul «ὀφείλει γυνὴ ἐξουσίαν ἔχειν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς διὰ τοὺς ἀγγέλους» (1 Cor. 11, 10) in Light of Gen. 6, 1-4”]. Хristianskoe chtenie [Christian Reading], no. 1, 2018, pp. 58‒70. (In Russian)
Sokoloff, M. A Syriac Lexicon. A Translation from the Latin. Eisenbrauns; Gorgias Press, 2009.
The Book of the Laws of Countries. Dialogue on Fate of Bardaiṣan of Edessa. Assen: Van Gorcum, 1965.
Vashcheva, I. Yu. Evseviĭ Kesariĭskiĭ i stanovlenie rannesrednevekovogo istorizma[Eusebius of Caesarea and the Formation of Early Medieval Historicism]. Aleteia, 2006. (In Russian)
Zinkovskiĭ, K. “Termin «φύσις» v drevnegrecheskoĭ filosofii, Sviashchennom Pisanii i v tvoreniiakh Donikeĭskikh tserkovnykh pisateleĭ” [“The Term «φύσις» in the Philosophy of the Ancient Greeks, in the Holy Scriptureandin the Writings of the Antinicene Church Fathers”]. Vestnik Russkoĭ khristianskoĭ gumanitarnoĭ akademii, vol. 12, no. 3, 2011, pp. 75‒88. (In Russian)

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Αναφορά ορθογραφικού λάθους

Το ακόλουθο κείμενο θα αποσταλεί στους αρθρογράφους μας: