Moscow region, Sergiev Posad, Lavra, Academy

title image

The MThA Department of Biblical Studies held a scientific seminar

On October 28, the Department of Biblical Studies held an online scientific and theological seminar on "The relationship between Divine and human in the Holy Scriptures."

Archpriest Oleg Mumrikov, Acting head of the Biblical Studies Department, opened a meeting. A chief moderator was Archpriest Alexander Timofeev, Head of the MThA Biblical Cabinet. In his introductory message he made participants acquainted with some organizational moments.

Archpriest Oleg Mumrikov, Acting head of the Biblical Studies Department, opened a meeting. A chief moderator was Archpriest Alexander Timofeev, Head of the MThA Biblical Cabinet. In his introductory message he made participants acquainted with some organizational moments.

At first, participants appointed M.V. Kovshov, Associate professor of the MThA Department of Biblical Studies and Perervin Theological Seminary, as a new scientific secretary.

Priest Sergiy Fufayev, Lecturer and Researcher of the Biblical Studies Department, gave an introductory report on "Are there primordial ideas-volitions in the Holy Scriptures?" He presented the topic in the context of Orthodox teachings of such God’s qualities as all-perfection, unlimitedness, immutability, simplicity, omniscience and omnipresence as well as in the context of a patristic concept of the world creation out of nothing. An author of the report emphasized that God foresaw the fall of man before the creation of the world. However, this does not mean that God has planned evil. In opposite Lord's foreknowledge of man's sin presupposes a corresponding Divine reaction to evil and the culmination of it was the Incarnation of the Son of God.

The priest Sergiy Fufayev’s report aroused a lively a discussion and evokes a series of related topics. The discussion touched some questions mentioned at the Intercession Conference and the criticism voiced. The participants tried to clarify the concept of inspiration in modern Orthodox Theology and Biblical Studies. 

As a result of a constructive scientific discussion, the participants came up with some preliminary conclusion.

First of all, a text does not exist without a reader, so the Holy Scripture also does not exist without a community which means the Church. In particular, negative biblical critics often rely on the Sola Scriptura principle. Divine Revelation is not instantaneous, it continues in history. The fullness of Revelation is given in the incarnate Word-Logos, but communion in Christ and with Christ continues throughout the history of the Church. A sacred history is thus the result of the mutual action of God and man and the Scripture becomes a reflection of this story.

По мысли иеромонаха Павла (Коротких), «Бог действует через текст на конкретного человека. Вот тут благодать и рождает в человеке Божественные смыслы… Эти смыслы не обязательно имплицитно присутствуют в тексте. Если мы исключаем читателя/слушателя из этого комплекса, то это неверно».

Преподаватель ПСТГУ Мария Владимировна Таланкина: «Трудно согласиться с утверждениями: “Писание есть осуществленная мысль Бога”, “Писание есть предвечный план”, “Писание есть мысль-образец”. Здесь не хватает динамического представления о замысле Божием, различения логоса и тропоса, истории».

В результате конструктивной научной дискуссии собравшиеся пришли к следующим предварительным выводам:

Текст не существует без читающего, Священное Писание также не существует без общины — Церкви. В частности, представители отрицательной библейской критики часто опираются на принцип Sola Scriptura. Божественное Откровение не одномоментно, оно продолжается в истории. Полнота Откровения дана в воплотившемся Слове-Логосе, но общение во Христе и со Христом продолжается всю историю Церкви. И результатом этого могут служить такие места, как, например, знаменитая «Иоаннова вставка», или «Иоаннов стих» (лат. Comma Johanneum (1 Ин. 5:7). Писание и Предание всегда взаимно проникают друг в друга, между ними существует неразрывная связь. Критерием рецепции того или иного чтения становится, таким образом, жизнь во Христе того переписчика-толкователя, который вставил в 4 веке в текст Евангелия от Иоанна Comma Johanneum. Это можно считать частной традицией определенной Поместной Церкви, как и добавление слова «постом» в  Мф. 17:21. Критерием истины при этом становится соборный разум Церкви. К примеру, фраза «Из них же самих [из критян] один стихотворец сказал: “Критяне всегда лжецы, злые звери, утробы ленивые”» становится Священным Писанием только тогда, когда ее произносит святой апостол Павел: «Свидетельство это справедливо» (Тит. 1:12–13). В этом смысле Церковь принимает как богодухновенные, к примеру, и различные редакции Ветхозаветного текста (см. Теорию локальных текстов Ф.М. Кросса), которые в отдельных разночтениях могут даже противоречить друг другу.

Священная история, таким образом, результат взаимного действия Бога и человека. Священное Писание, как отражение этой истории, — тоже.

Secondly, a text does not exist not only without the reader, but also without its understanding. The Holy Spirit equally has to be present through an act of understanding. If a reader is not even to a small extent inspired by the Holy Spirit to understand the Holy Scriptures, then Bible makes an ordinary ancient book.

Текста не существует не только без читающего, но и без понимающего. И в этом акте понимания также должен присутствовать Дух Святой. Если сам читающий хотя бы в малой степени не вдохновлен Святым Духом к пониманию Священного Писания, то Библия для него будет обычной древней книгой, как для представителей отрицательной библейской критики. Таким образом, благодать Божия действует на всех этапах, начиная от написания библейского текста и заканчивая его переводом и пониманием.

По мысли Оригена, исследовать надо не буквы, а заложенный в них Божественный смысл. И блаженный Иероним Стридонский указывал, что новозаветные авторы не заботились о точности ветхозаветных цитат, т.к. они стремились в первую очередь передать смысл. Таким образом, правильнее говорить не о богодухновенности конкретных букв, а о богодухновенности заложенного в них Господом смысла. Слово Божие не тождественно тексту. Бог говорил с Моисеем (см. к прим. Исх. 33:11), и апостол Павел был восхищен до 3 неба и слышал неизреченные слова (2 Кор. 12:2). В то же время мы не можем изучать смысл, оторванный от текста, но должны извлекать смысл, заложенный в библейском тексте. Священное Писание, как говорил священномученик Иларион (Троицкий), — собственность Церкви, и, соответственно, правильно понято и истолковано оно может быть только в Церкви.

К следующему семинару участники решили подготовить текст доклада по итогам сегодняшнего обсуждения и начать следующую встречу с его обсуждения.

The participants decided to present their conclusions in a form of a report based on the results, which will be examined further at the next seminar scheduled for 25 November. An announced topic is "How is Orthodox Church Biblical Studies Possible?" It will discuss possibilities of using scientific methods in Orthodox biblical studies.

The MThA Press Office

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: