Московская область, г. Сергиев Посад, Лавра, Академия

Феномен греческой религиозной гравюры: место гравюр из собрания Музея Московской духовной академии «Церковно-археологического кабинета» в истории гравюры греческого мира

Анна Леонидовна Краснова
Магистр богословия, аспирант кафедры теории и истории церковного искусства Московской духовной академии, 141300, Сергиев Посад, Троице-Сергиева Лавра, Академия, anna.my.cloud@icloud.com

Вестник церковного искусства и археологии. 2019. Т. 1. №1. С.

doi:

Аннотация
Цель статьи ― раскрыть понятие «греческая религиозная гравюра», а именно выявить, что это за гравюры, для чего они предназначались, какая историческая ситуация спровоцировала их распространение, а также определить их роль и значение для обителей, расположенных на оккупированных Османской империей территориях. На гравюрах изображаются образы святых и виды монастырей, которые распространялись монахами взамен на милостыню среди паломников. В условиях оккупации распространение гравюр было существенным источником дохода для обедневших монастырей Афона. Первые афонские гравюры выпускались в Европе, но с XIX в. афонские монахи создают гравюры самостоятельно. Статья раскрывает историю создания греческих религиозных гравюр и определяет место среди них гравюр из собрания Музея Московской духовной академии «Церковно-археологического кабинета», так же выявляя уникальные образцы гравюр из коллекции музея.

Ключевые слова: греческая религиозная гравюра, Афон, Синай, паломничество, Музей Московской духовной академии «ЦАК», милостыня, история греческой гравюры, назначение гравюр, издание гравюр.

Библиография
Атанасов П. Началото на бълг. Книгопечатание. София, 1959.
Афон / Афон после падения Византии / Православная энциклопедия. Т. 4. 2002. С. 118.
Давидов Д. Светогорска графика: Београд, 2004.
Давидов Д. Хиландарска графика: Београд: Просвета, 1990.
Зеленина Я. Э. «Достойно Есть» икона Божией Матери // Православная Энциклопедия. 2007. Т. 16. С. 100‒103.
Кръстанов Т. Завещанието на Христофор Жефарович // IX Българо-гръцка конф.: Културни и литературни отношения от сред. на XVIII до средата на XIX в. София, 1984. С. 133‒140.
Куйкина Е. «Проскинитарий Святой Горы Афон» Иоанна Комнина Моливда в славянском переводе иеродиакона Дамаскина (1701 г.), [Электронный ресурс]. URL: http://oaji.net/articles/2017/4586-1487600951.pdf (дата обращения 29.05.2018).
Курилов А. А. Вуковичи // Православная энциклопедия. 2005. Т. 10. C.  21‒23.
Микић О., Давидов Д., Стоjановић Д. Дело Христофора Жефаровића. Нови Сад, 1961.
Петрушина О. Е. Греция // Православная энциклопедия. Т. 12. 2006. С. 371.
Полывянный Д. И., Турилов А. А., Хромов О. Р. Жефарович // Православная энциклопедия. Т. 19. 2008. С. 157‒158.
Попов Г. B. Древнейший русский лицевой проскинитарий // Иерусалим в русской культуре. М., 1994. С. 86‒99.
Попов Г. В. Предисловие // Гравюры Греческого мира в московских собраниях. М., 1997. С. 6.
Хромов О. Р. Корнеева Н. И. Гравюра Греческого мира в московских собраниях // Гравюры Греческого мира в московских собраниях. М., 1997. С. 9‒11.
Чеснокова Н. П. Синайский архимандрит Кирилл (Старый) и его знакомые в Москве // Каптеревские чтения. № 11. [б. м.] 2013. С. 169.
Этингоф О. Е., Беляев Л. А. Ампула // Православная энциклопедия. Т. 2. 2001. С. 188.
Ηλιου Φιλιππος. Αγιογράφοι, ζογράφοι, χαράκτες και σταμπαδόροι.῾Η μαρτυρία τῶν καταλόγων συνδρομητῶν. Μεταβυζαντινά Χαρακτικά πρακτικά επιστημονικήσ ημερίδασ. Θεσσαλονίκη, 1995. Σ. 41‒58.
Ιουστίνος Σιμονωπετρίτης. Αγιορείτες Χαλκογράφοι. Μεταβυζαντινά Χαρακτικά πρακτικά επιστημονικήσ ημερίδασ. Θεσσαλονίκη, 1995. Σ. 59‒72.
Davidov D. Copperplateen Gravings of Hristofor Zefarovic for Greek Clients. Μεταβυζαντινά Χαρακτικά πρακτικά επιστημονικήσ ημερίδασ. Θεσσαλονίκη, 1995. Σ. 21.
Della Dora V. Turning Holy Mountains into Ladders to Heaven: Overlapping Topographies and Poetics of Space in Poste-byzantine Sacred Engravings of Mount Sinai and Mount Athos. Approaching the Holy Mountain: Art and Liturgy at St. Catherine’s Monastery in the Sinai, edited by Gerstel, Sharon E. J. III. Nelson, Robert S., 1947. Series II. P. 504‒535.
Egger H. Grieche Druckwerke in Wien. Ikonen auf Papier. 1998 S. 13‒15.
Papastratos D. Paper Icons. Greek Orthodox Religious Engravings 1665‒1899. Edited by John Leatham. Vol. 1. Athens, 1990.
Papastratos D. Paper Icons. Greek Orthodox Religious Engravings 1665‒1899. Edited by John Leatham. Vol. 2. Athens, 1990.Tourta A. Orthodox religious engravings 18th‒20th centuries. 2001. P. 8‒12.

Anna L. Krasnova
MA in Theology, Postgraduate Student of the Department of Theory and History of Church Art of Мoscow Theological Аcademy Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia, anna.my.cloud@icloud.com

Church Art and Archaeology Review, vol. 1, no. 1, 2019, pp. (In Russian)

doi:

Abstract
The article is devoted to the phenomenon of Greek religious engravings. There are an easel engraving with images of saints and views of monasteries, which distributed among pilgrims to promote Christian monasteries of the Orthodox Church of the East. When and why were they become used? A lot of Orthodox monasteries became poor after occupation by Ottoman Empire. Moreover, The Mount Athos had not been known in Europe until sixteenth century. The monks of the Saint Catherine’s Monastery found that the views of the Monastery mast be interesting for pilgrims and contributed to fame of their monastery. First woodcuts printed in a large number in Leo police in the middle of the 17th century. It was a great success. The monks exchanged this engraving on charity. And the Athos’s monks followed the example of Sinai’s monks.
The first engravings for The Mount Athos were printed in Europe, in such cities as Vienna, and Venice. From the end of the 18th century metal plates engraved on the Mount Athos and in the 19th century the printing of engravings was amazingly extended. The most part of engravings from the collection of Moscow Theological Academy Museum printed in the middle of the 19th century in The Mount Athos. Also, this collection has some unique prints, such as the Burning Bush. This article shows the importance of the Greek engravings for the orthodox world such the instrument for advertising the most holy places for pilgrims. This etching made a great influence on our imagination nowadays about this holly places.

Keywords: Greek religious engraving, The Mount Athos, The Saint Catherine’s Monastery, pilgrimage, Moscow Theological Academy Museum, charity, The history of greek religious engravings, the purpose of the engraving’s usage, The printing of engravings.

References
“Afonˮ [“Athosˮ] / “Afon posle padeniia Vizantiiˮ [“Athos in the post-Byzantine Periodˮ]. Pravoslavnaia ėntsiklopediia [Orthodox Encyclopedia], vol. 4, 2002. (In Russian)
Atanasov, P. Nachaloto na bŭlg. Knigopechatanie. [The Beginning of the Bulgarian Book Printing]. Sofia, 1959. (In Bulgarian)
Chesnokova, N. P. “Sinaĭskiĭ arkhimandrit Kirill (Staryĭ) i ego znakomye v Moskve” [“The Sinai Archimandrite Kirill Stary and his Friends in Moscowˮ]. Kapterevskie chteniia [Conference in Memory of Kapterev], no. 11, 2013, p. 169. (In Russian)
Davidov, D. “Copperplateen Gravings of Hristofor Zefarovic for Greek Clients”, Metavizantina Haraktika praktika epistimonikis imeridas [The Post Byzantine Engraving the Modern Scientific View], Thessaloniki, 1995, p. 21.
Della Dora, V. “Turning Holy Mountains into Ladders to Heaven: Overlapping Topographies and Poetics of Space in Poste-byzantine Sacred Engravings of Mount Sinai and Mount Athosˮ. Approaching the Holy Mountain: Art and Liturgy at St. Catherine’s Monastery in the Sinai, edited by Sharon E. J. III. Nelson, Robert S., ser. II, 1947, pp. 504‒535.
Dinko, D. Svetogorska grafika [The Graphic of The Holy Mounting], Beograd, 2004. (In Serbian)
–––Hilandarska Grafika [The Hilandar Monastery’s Graphic]. Beograd, Prosveta, 1990. (In Serbian)
Egger, H.“Grieche Druckwerke in Wienˮ. Ikonen auf Papier. 1998, pp. 13‒15. (In German)
Ėtingof, O. E., Beliaev, L. A. “Ampulaˮ. Pravoslavnaia ėntsiklopediia [Orthodox Encyclopedia], vol. 2, 2001, p. 188. (In Russian)
Filippos, Ιliu. “Ajografi Zografi Haraktes ke Stambadori. I martiria ton Katalogon Sindromitonzˮ [“Painters, Artists, Engravers and Etchings. Subscriber Directory Informationˮ]. Metavizandyna haraktyka praktyka epistymonikis imeridas [The Post Byzantine Engraving the Modern Scientific View], Thessaloniki, 1995, pp. 41‒58. (In Greek)
Simonopetritys, Justynos. “Ajorites Halkografiˮ [“The Engravers of the Holy Mountainˮ]. Metavizandyna haraktyka praktyka epistymonikis imeridas [The Post Byzantine Engraving the Modern Scientific View], Thessaloniki, 1995, pp. 59‒72. (In Greek)
Krŭstanov, T. “Zaveshtanieto na Khristofor Zhefarovichˮ [“The Will of Christopher Zhefarovichˮ]. Bŭlgaro-grŭtska konf.: Kulturni i literaturni otnosheniia ot sred. na XVIII do sredata na XIX c. [IX Bulgars-Greek Conference. The Cultural and Literary Relevances from the middle of XVIII until middle XIX centuries], Sofiia, 1984, pp. 133‒140. (In Bulgarian)
Kuĭkina, E. “Proskinitariĭ Sviatoĭ Gory Afon” Ioanna Komnina Molivda v slavianskom perevode ierodiakona Damaskina (1701 g.) [Procrastinarium of the Holy Mountain Athos Translated to Slavonic by Hierodeacon Damaskin (1701)]. http://oaji.net/articles/2017/4586-1487600951.pdf. (In Russian)
Kurilov, A. A. “Vukovichiˮ. Pravoslavnaia ėntsiklopediia [Orthodox Encyclopedia], vol. 10, 2005, pp. 21‒23. (In Russian)
Mikić, O., Davidov, D., Stojanović, D. Delo Hristofora Žefarovića [The Craftsmanship of Christofer Zhefarovich]. Novi Sad, 1961. (In Serbian)
Papastratos, D. Paper Icons. Greek Orthodox Religious Engravings 16651899. Edited by J. Leatham, vol. 1, Athens, 1990.
Petrushina, O. E. “Gretsiiaˮ [“Greeceˮ]. Pravoslavnaia ėntsiklopediia [Orthodox Encyclopedia], vol. 12, 2006, p. 371. (In Russian)
Polyviannyĭ, D. I., Turilov, A. A., Khromov, O. R. “Zhefarovichˮ. Pravoslavnaia ėntsiklopediia[Orthodox Encyclopedia], vol. 19, 2008, pp. 157‒158. (In Russian)
Popov, G. V.“Drevneĭshiĭ russkiĭ litsevoĭ proskinitariĭˮ [“The Ancient Russian Illustrated Proskinariumˮ]. Ierusalim v russkoĭ kulʹture [The Jerusalem in the Russian Culture], Moscow, 1994, pp. 86‒99. (In Russian)
–––“Predislovie” [“Forewordˮ]. Graviury Grecheskogo mira v moskovskikh sobraniiakh [Prints of the Greek World in Moscow Collections], Moscow, 1997, p. 5. (In Russian)
Tourta, A. Orthodox Religious Engravings 18th 20th Centuries. Thessaloniki, 2001, pp. 8‒12.
Khromov, O. R. Korneeva, N. I. Graviura Grecheskogo mira v moskovskikh sobraniiakh [Prints of the Greek World in Moscow Collections]. Moscow, 1997, pp. 12‒14. (In Russian)
Zelenina Ia. Ė.”’Dostoĭno Estʹ’ ikona Bozhieĭ Materiˮ [“The Icon of the Mother of God ‘It is Truly Meet’”]. Pravoslavnaia Ėntsiklopediia [Orthodox Encyclopedia], vol. 16, 2007, pp. 100‒103. (In Russian)