Новое свидетельство полемики о том, может ли человечество Христа созерцать Его Божество
Максим Глебович Калинин, магистр богословия, старший преподаватель кафедры библеистики Московской духовной академии, научный сотрудник Общецерковной аспирантуры и докторантуры Русской Православной Церкви, 115035, г. Москва, ул. Пятницкая, д. 4/2, стр. 1, jerm.est@gmail.com
Для цитирования: Калинин М. Г. Новое свидетельство полемики о том, может ли человечество Христа созерцать Его Божество // Богословский вестник. 2019. Т. 34. № 3. С. 00–00. doi: 00
Аннотация
В статье опубликован фрагмент анонимного комментария на «Главы о ведении» раббана Афнимарана, восточносирийского мистика VII века. Этот фрагмент представляет большой интерес, поскольку содержит новые сведения о богословской полемике, развернувшейся в Церкви Востока в VIII в. Эта полемика, сопоставимая по масштабам и значимости с паламитскими спорами в Византии, касалась проблемы границ богопознания и прежде всего вопроса о том, способна ли человеческая природа Христа созерцать Его божественную природу. Сведений об этой полемике сохранилось относительно мало, что делает новое публикуемое свидетельство особенно ценным.
После краткой характеристики «Глав о ведении» раббана Афнимарана в статье предлагается перевод комментария на главу 90 и анализ этого текста. Особое внимание уделяется термину yaddūʕtānā, «знающий», который раббан Афнимаран использует применительно к человеческой природе Христа. Комментарий на главу 90 — важное свидетельство того, что тезис о способности человеческой природы Христа созерцать Его Божество был характерным для восточносирийского мистического движения (или, по крайней мере, для одной из монашеских традиций внутри этого движения).
Ключевые слова: христология, Церковь Востока, восточносирийская мистическая традиция, раббан Афнимаран.
Источники
Die Briefe 42–58 des Ostsyrischen Patriarchen Timotheos I / hrsg. M. Heimgartner. Lovanii: Peeters, 2012. (CSCO; vol. 644. Scriptores syri; t. 248).
Ibn Aṭ-Ṭayyib. Fiqh An-Nasrānīya. «Das Recht der Christenheit» / hrsg. W. Hoenerbach, O. Spies. Louvain: Imprimerie Orientaliste; L. Durbecq, 1957. (CSCO; vol. 167; Scriptores arabici; t. 18).
Iosephi Diuini Hazaiae Capita gnostica nunc primum reperta, collecta, edita / ed. M. Kalinin. Monte Athone; Aquinci; Moscouiae: Interpress, 2018.
Kitāb taʕālīm al-ʔab Yūḥannā ad-Dalyāṯiyy al-maʕrūf bism aš-Šayḫ ar-Rūḥāniyy, ʕan al-maḫṭūṭāt 163, 184 nuskiyāt bi-maktabat Dayr al-Qiddīsa al-ʕAḏraʔ Maryam (as-Suryān). Wādī al-Naṭrūn: Dayr as-Suryān, 1998 [Книга поучений отца Иоанна Дальятского, известного под именем Духовного Старца, по аскетическим рукописям 163 и 184 в библиотеке монастыря Святой Девы Марии ([монастыря] сирийцев) (на араб. яз.)].
Les six Centuries des «Kephalaia gnostica» d’Évagre le Pontique / éd., trad. par A. Guillaumont. Paris: Firmin-Didot et Ciz, 1958. (PO; vol. 28/1).
Liber superiorum, seu Historia Monastica, auctore Thoma, Episcopo Margensi. Liber Fundatorum Monasteriorum in regno Persarum et Arabum. Homiliae Mar-Narsetis in Joseph. Documenta Patrum de quibusdam verae fidei dogmatibus / ed. P. Bedjan. Parisiis; Lipsiae: Otto Harrassowitz, 1901.
Woodbrooke Studies: Christian Documents in Syriac, Arabic and Garshūni. Vol. 7: Early Christian Mystics / ed. and transl. by A. Mingana. Cambridge: W. Heffer and Sons, 1934.
Иосиф Хаззайя. О молитве в месте ясности / пер. М. Г. Калинина, комм. А. М. Преображенского // БТ. 2018. Вып. 47–48. С. 526–539.
Книга собеседований Илии, митрополита Нисивина, c везиром Абӯ-л-Ḳāсимом ал-Хусайном ибн ‘Алӣ ал-Магрибӣ и Послание митрополита Илии везиру / предисловие, критическое издание арабского текста и перевод Н. Н. Селезнева. М.: Грифон, 2018.
Литература
Бёлэ Р. Безвидный свет. Введение в изучение восточносирийской христианской мистической традиции. М.: издательский дом «Познание», 2019 (в печати).
Преображенский А. М., Калинин М. Г. Раббан Афнимаран, восточносирийский мистик VII в., и новоидентифицированный арабский перевод его сотниц. Часть 1 // БВ (в печати).
Трейгер А. Могло ли человечество Христа созерцать Его божество? Спор VIII века между Иоанном Дальятским и Тиматеосом I, Католикосом Церкви Востока // Символ. 2009. № 55. С. 121–150.
Beulay R. La lumière sans forme: Introduction à la mystique syro-orientale. Chevetogne: éditions de Chevetogne, 1987.
Briquel-Chatonnet F. Manuscrits syriaques de la Bibliothèque nationale de France (n° 356–435, entrés depuis 1911), de la Bibliothèque Méjanes d’Aix-en-Provence, de la Bibliothèque municipale de Lyon et de la Bibliothèque nationale et universitaire de Strasbourg: Catalogue. Paris: Bibliothèque nationale de France, 1997.
Furlani G. Il manoscritto siriaco 9 dell’India Office // Rivista degli studi orientali. 1923–1924. Vol. 10. P. 315–320.
Kaplan A. Expertise paléographique du ms. Syr Bagdad 210 en vue de sa datation // Bulletin de l’Académie belge pour l’étude des langues anciennes et orientales. 2013. № 2. P. 105–121.
Mingana A. Catalogue of the Mingana Collection of Manuscripts. Vol. 1. Cambridge: W. Heffer and Sons, 1933.
Ramelli I. Evagrius’s Kephalaia Gnostika. A New Translation of the Unreformed Text from the Syriac. Atlanta: SBL Press, 2015.
Treiger A. Could Christ’s Humanity See His Divinity? An Eighth-century Controversy Between John of Dalyatha and Timothy I, Catholicos of the Church of the East // Journal of the Canadian Society for Syriac Studies. 2009. Vol. 9. P. 3–21.
New Evidence of the Controversy About Whether the Humanity of Christ Can Contemplate His Divinity
Maksim G. Kalinin, MA in Theology, Senior Teacher of the Biblical Studies Department of Moscow Theological Academy, Research Assistant of SS Cyril and Methodius School for Post-Graduate and Doctoral Studies, 4/2, bld 1, Pyatnitskaya st., Moscow 115035, Russia, jerm.est@gmail.com
For citation: Kalinin M. G. “New Evidence of the Controversy About Whether the Humanity of Christ Can Contemplate His Divinity”. Theological Herald, vol. 34, no. 3, 2019, pp. 00–00. (In Russian). doi:
Abstract
The aim of the present paper is to introduce new data concerning the polemic that took place in the VIII century C.E. and was related to the mystical movement in the Church of the East. This data are provided by an anonymous commentary on «Chapters on the Knowledge» which belong to rabban Aphnīmāran, an 7th century mystical writer. Among the problems the aforementioned polemic was related to, was the question on whether the humanity of Christ can see His divinity. For the positive answer on this question, John of Dalyāthā, a prominent mystical writer of the 8th century, was condemned by Catholicos Timatheos. In the commentary on the 90th chapter of rabban Aphnīmāran, an anonymous interpreter claims that the vision of God is the knowledge of God. As rabban Aphnīmāran calls the human nature of Christ «knowing» (yaddūʕtānā), the humanity of Christ inevitably knows His divinity, the author of the commentary concludes. In the present article, the text of this commentary is published and analyzed. One may see that the thesis on Jesus’ ability to contemplate the divine nature was not a particular opinion of John of Dalyāthā. This opinion was representative of East Syriac mystical movement (or at least of one of monastic traditions within this movement).
Keywords: Christology, Church of the East, East Syriac mystical tradition, rabban Aphnīmāran.
References
Beulay R., La lumière sans forme: Introduction à la mystique syro-orientale, Chevetogne: éditions de Chevetogne, 1987.
Bjolje R., Bezvidnyj svet. Vvedenie v izuchenie vostochnosirijskoj hristianskoj misticheskoj tradicii [Formless light. Introduction to the study of the Eastern Syrian Christian mystical tradition], M.: izdatel’skij dom «Poznanie»,2019 (in Russian).
Briquel-Chatonnet F., Manuscrits syriaques de la Bibliothèque nationale de France (n° 356–435, entrés depuis 1911), de la Bibliothèque Méjanes d’Aix-en-Provence, de la Bibliothèque municipale de Lyon et de la Bibliothèque nationale et universitaire de Strasbourg: Catalogue, Paris: Bibliothèque nationale de France, 1997.
Die Briefe 42–58 des Ostsyrischen Patriarchen Timotheos I, M. Heimgartner (ed.), Lovanii: Peeters, 2012, (CSCO; vol. 644. Scriptores syri; vol. 248).
Furlani G., “Il manoscritto siriaco 9 dell’India Office”, Rivista degli studi orientali, 1923–1924, vol. 10, pp. 315–320.
Ibn Aṭ-Ṭayyib, Fiqh An-Nasrānīya. “Das Recht der Christenheit”, W. Hoenerbach, O. Spies (ed.), Louvain: Imprimerie Orientaliste; L. Durbecq, 1957, (CSCO; vol. 167; Scriptores arabici; vol. 18).
Iosephi Diuini Hazaiae Capita gnostica nunc primum reperta, collecta, edita, M. Kalinin (ed.), Monte Athone; Aquinci; Moscouiae: Interpress, 2018.
Iosif Hazzajja, “O molitve v meste jasnosti” [“On prayer in the place of clarity”], M. G. Kalinin (trans.), Bogoslovskie trudy [Theological works], 2018, issue 47–48, pp. 526–539 (Russ. translation).
Kaplan A., “Expertise paléographique du ms. Syr Bagdad 210 en vue de sa datation”, Bulletin de l’Académie belge pour l’étude des langues anciennes et orientales, 2013, no. 2, pp. 105–121.
Kitāb taʕālīm al-ʔab Yūḥannā ad-Dalyāṯiyy al-maʕrūf bism aš-Šayḫ ar-Rūḥāniyy, ʕan al-maḫṭūṭāt 163, 184 nuskiyāt bi-maktabat Dayr al-Qiddīsa al-ʕAḏraʔ Maryam (as-Suryān), [The book of teachings of father John of dalyat, known under the name of the Spiritual Elder, according to ascetic manuscripts 163 and 184 in the library of the monastery of St. Mary (Syrians)], Wādī al-Naṭrūn: Dayr as-Suryān, 1998 (in Arabic).
Kniga sobesedovanij Ilii, mitropolita Nisivina, c vezirom Abӯ-l-Ḳāsimom al-Husajnom ibn ‘Alӣ al-Magribӣ i Poslanie mitropolita Ilii veziru [A book of interviews of Elijah, Metropolitan of Nisibin, with vezir AB-l-Ḳāсимом al-Husayn Ibn ‘Al al-Maghrib and the Message of Elijah, Metropolitan of the vezir], N. N. Selezneva (ed., trans.), Moscow: Grifon, 2018 (Russ. translation??).
Les six Centuries des «Kephalaia gnostica» d’Évagre le Pontique, A. Guillaumont (ed., trans.), Paris: Firmin-Didot et Ciz, 1958, (PO; vol. 28/1).
Liber superiorum, seu Historia Monastica, auctore Thoma, Episcopo Margensi. Liber Fundatorum Monasteriorum in regno Persarum et Arabum. Homiliae Mar-Narsetis in Joseph. Documenta Patrum de quibusdam verae fidei dogmatibus, P. Bedjan (ed.), Parisiis; Lipsiae: Otto Harrassowitz, 1901.
Mingana A., Catalogue of the Mingana Collection of Manuscripts, Cambridge: W. Heffer and Sons, 1933, vol. 1.
Ramelli I., Evagrius’s Kephalaia Gnostika. A New Translation of the Unreformed Text from the Syriac, Atlanta: SBL Press, 2015.
Treiger A., “Could Christ’s Humanity See His Divinity? An Eighth-century Controversy Between John of Dalyatha and Timothy I, Catholicos of the Church of the East”, Journal of the Canadian Society for Syriac Studies, 2009, vol. 9, pp. 3–21.
Trejger A.,“Moglo li chelovechestvo Hrista sozercat’ Ego bozhestvo? Spor VIII veka mezhdu Ioannom Dal’jatskim i Timateosom I, Katolikosom Cerkvi Vostoka” [“Could the humanity of Christ contemplate His deity? VIII century dispute between John Daletskii and Timotheos I, Catholicos of the Church of the East”], Simvol [Symbol], 2009, no. 55, pp. 121–150 (in Russian / Russ. translation??).
Woodbrooke Studies: Christian Documents in Syriac, Arabic and Garshūni. Vol. 7: Early Christian Mystics, A. Mingana (ed., trans.), Cambridge: W. Heffer and Sons, 1934.