Московская область, г. Сергиев Посад, Лавра, Академия

От «буквы» к «духу»: духовное толкование апостола Павла и ἀναγωγή Оригена

Кожухов Сергей Алексеевич, диакон
кандидат богословия, доцент кафедры библеистики Московской духовной академии, 141300, Сергиев Посад, Троице-Сергиева Лавра, Академия, patrology@yandex.ru

Богословский вестник. 2019. Т. 32. № 1. С. 108-126.
doi: 10.31802/2500-1450-2019-32-122-139

Аннотация
В данной статье рассматривается метод толкования Священного Писания, предложенный Оригеном. Этот метод основан на словах Христа и апостола Павла. Александриец рассматривает различные примеры толкования апостола Павла и старается следовать ему во всем. Метод заключается в умении найти в тексте Ветхого Завета, на основании буквального смысла, духовный смысл, что позволяло бы дать христианское прочтение ветхозаветных пророчеств. Ориген видит духовный смысл в «восхождении» (ἀναγωγή) от «буквы» к «духу». Также он полемизирует с разными заблуждениями относительно толкования Священного Писания. В особенности Ориген противостоит иудейскому методу толкования, которое отвергает, что пророчества Ветхого Завета исполнились на Христе. Ориген полагает, что всё Писание, в данном случае Ветхий Завет, имеет духовный смысл, как на это указывал апостол Павел и Сам Христос. Этот смысл необходимо найти, чтобы увидеть пророчества о Христе и Церкви. В связи с этим александрийский философ рассматривает разные тексты Ветхого Завета и предлагает метод их понимания.

Ключевые слова: экзегеза, Ветхий Завет, Ориген, Павел, александрийская школа, духовное толкование, буква, дух, восхождение, «ἀναγωγή», смысл, метод.

Библиография
Источники
Евсевий Кесарийский. Церковная история // БТ. 1985. № 26. C. 18‒90.
Ориген. О началах / пер. с лат. Н. Петрова. СПб.: Амфора, 2000.
Eusèbe de Césarée. Histoire Ecclésiastique. Livres 5‒7 / trad. G. Bardy. P.: Les éditions du Cerf, 1955 (SС; Vol. 41).
Lampe G. W. H. A Patristic Greek Lexicon. Oxford: at the Clarendon Press, 1961.
Origène. Commentaire sur saint Jean / ed. C. Blanc. T. 2 (livres 6‒10). P.: Les éditions du Cerf, 1970 (SС; Vol. 57).
Origène. Commentaire sur l’Évangile selon Matthieu / ed. M. Girod T. I. (livres X et XI). P.: Les éditions du Cerf, 1970 (SС; Vol. 162).
Origène. Commentaire sur saint Jean / ed. C. Blanc. T. IV (livres XIX–XX). P.: Les éditions du Cerf, 1982 (SС; Vol. 290).
Origène. Homélies sur Jérémie / ed. P. Husson et P. Nautin. T. I. (homélies I-XI). P.: Les éditions du Cerf, 1976 (SС; Vol. 232).
Origène. Homélies sur Jérémie / ed. P. Husson et P. Nautin. T. II. (homélies XII-XX). P.: Les éditions du Cerf, 1977 (SС; Vol. 238).
Origène. Homélies sur l’Exode / ed. M. Borret. P.: Les éditions du Cerf, 1985 (SС; Vol. 321).
Origène. Homélies sur saint Luc / ed. H. Crouzel, F. Fournier, P. Pèrichon. P.: Les éditions du Cerf, 1962 (SС; Vol. 87).
Origenes. De principiis / hrsg. P. Koetschau. Leipzig: J. C. Hinrichs’sche Buchhandlung, 1913 (GCS; Bd. 22).

Литература
Морескини К. История патристической философии / пер. Л. П. Горбуновой. М.: Греко-латинский кабинет Ю. А. Шичалина, 2011.
Флоровский Г., прот. Антропоморфиты египетской пустыни. Ч. 1; Феофил Александрийский и апа Афу из Пемдже. Ч. 2 // Догмат и история: сборник статей. М.: издательство Свято-Владимирского Братства, 1998.
Antonova S. A. The Many Faces of Truth: Origenian Platonism or Platonic Origenism? // Origeniana Octava / ed. L. Perrone. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 2003. P. 431‒436.
Bostock G. The Sources of Origen’s Doctrine of Pre-Existence d’Origène // Origeniana Quarta / ed. L. Lies. Innsbruck; W.: Tyrolia Verlag, 1987. P. 259‒264.
Bostock G. Origen’s Philosophy of Creation // Origeniana Quinta / ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 253‒269.
Berchman R. M. Origen on the categories: a study in later platonic first principles // Origeniana Quinta / ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 231‒254.
Cocchini F. Paolo in Origene nel periodo alessandrino // Origeniana Quinta / ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 167‒173.
Comoth K. «Homoiosis» bei Platon und Origenes // Origeniana Septima / hrsg. W. A. Bienert und U. Kühneweg. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1999. S. 69‒74.
Dorival G. L’apport d’Origène pour la connaissance de la philosophie grecque // Origeniana Quinta / ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 189‒216.
Ginnarelli E. Christian thought and Alexandrian methodology: Origen on Sarah, Rebecca and Rachel // Origeniana Quinta / ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 125‒130.
Le Boulluec A. Les représentations du texte chez les philosophes grecs et l’exégèse scripturaire d’Origène. Influences et mutations // Origeniana Quinta / ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 101‒118.
Pietras H. I Principi II, 11 di Origene e il millenarismo // Origeniana Octava / ed. L. Perrone. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 2003. P. 707‒714.
Potworowski Ch. Origen’s Hermeneutics in Light or Paul Ricœur // Origeniana Quinta / ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 161‒166.
Pancerz R. M. Didimo il Cieco e antropomorfismi biblici // Origeniana Decima / ed. S. Kaczmarek, H. Pietras. Leuven: Uitgeverij Peeters, 2011. Р. 751‒764.
Rist J. M. Eros and Psyche. Studies in Plato, Plotinus and Origen. Toronto: Universiry of Toronto Press, 1967 (Phoenix, Supplementum. Vol. VI).
Runia D. Philo and Origen: A Preliminary Survey // Origeniana Quinta / ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 333‒339.
Runia D. Philo or Alexandria and the Timaeus of Plato. Leiden: Brill, 1986.
Runia D. Filone di Alessandria nella prima letteratura cristiana / introduzione e traduzione R. Radice. Milano: Vita e Pensiero, 1999 (Platonismo e filosofia patristica. Studi e testi. Vol. 14).
Schockenhoff E. Origenes und Plotin. Zwei unterschiedliche Denkwege am Ausgang der Antike / Origeniana Quinta // ed. J. Daly. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992. P. 284‒295.
Simonetti M. Lettera e/o allegoria. R.: Institutum Patristicum «Augustinianum», 1985. (Studia Ephemeridis «Augustinianum». Vol. 23).
Simonetti M. Il Millenarismo in Oriente da Origine a Metodio // Corona gratiarum. Brugge; s’Gravenhage: M. Nijhoff, 1975. Vol. 1. P. 37–58. (Instrumenta patristica. Vol. 10).
Simonetti M. Origene esegeta e la sua traduzione. Brescia: Morcelliana, 2004.
Völker W. Paulus bei Origenes // Theologische Studien und Kritiken. 1930. Vol. 102. S. 258‒279.
Wallraff M. Il rapporto tra Antico e Nuovo Testamento nella teoria esegetica di Origene // Origeniana Octava / ed. L. Perrone. Leuven: Leuven University Press and Peeters, 2003. P. 779‒788.


“From ‘Letter’ to ‘Spirit’: The Spiritual Interpretation of the Apostle Paul and Origen’s ἀναγωγή”

Sergius A. Kozhukhov, deacon. PhD in Theology, Associate Professor of Department оf biblical studies of Мoscow Theological Аcademy (MthA), The Trinity Lavra of St. Sergios, Sergiev Posad 141300, Russia. patrology@yandex.ru

Theological Herald, vol. 32, no. 1, 2019, pp. 108-126. (In Russian)
doi: 10.31802/2500-1450-2019-32-122-139

Abstract
This article discusses the method of interpreting the Holy Scripture proposed by Origen. This method was based on the words of Christ and the Apostle Paul. It was based on the ability to find in the text of the Old Testament, based on literal meaning, a spiritual meaning that would give a Christian reading of the Old Testament prophecies. Origen sees in it the «ascent» (ἀναγωγή) from «letter» to «spirit». In this he relies on the interpretations of the Apostle Paul, who in his Epistles uses different terminology to achieve this very spiritual meaning. Origen also committed to this, arguing with the various misconceptions relating to the interpretation of the Holy Scriptures. Origen opposes the Jewish method of interpretation, which rejects that the prophecies of the Old Testament were fulfilled in Christ. Origen believes that all Scripture, in this case the Old Testament, has a spiritual meaning, as pointed out by the Apostle Paul and Christ himself. This meaning must be found to see prophecies about Christ and the Church. In connection with these Origen examines different texts of the old Testament and offers a method to their understanding.

Keywords: Origen, Paul, spiritual interpretation, letter, spirit, ascension, «ἀναγωγή», Scripture, Old Testament, sense, method.

References
Antonova, S. A. “The Many Faces of Truth: Origenian Platonism or Platonic Origenism?”. Origeniana Octava [Origeniana Eighth], Leuven University Press and Peeters, 2003, pp. 431‒436.
Bostock, G. “The Sources of Origen’s Doctrine of Pre-Existence d’Origène”. Origeniana Quarta [Origeniana Fourth], TyroliaVerlag, 1987, pp. 259‒264.
— “Origen’s Philosophy of Creation”. Origeniana Quinta [Origeniana Fifth], Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 253‒269.
Berchman, R. M. “Origen on the Categories: a Study in Later Platonic First Principles”. Origeniana Quinta [Origeniana Fifth], Leuven: Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 231‒254.
Cocchini, F. “Paolo in Origene Nel Periodo Alessandrino” [“Paul in Origen in the Alexandrian Period”]. Origeniana Quinta [Origeniana Fifth], Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 167‒173.
Comoth, K. “«Homoiosis» Bei Platon und Origenes” [“Homoiosis” By Plato and Origen”]. Origeniana Septima[Origeniana Seventh], Leuven University Press and Peeters, 1999, pp. 69‒74.
Dorival, G. “L’apport d’Origène Pour la Connaissance de la Philosophie Grecque” [“The Contribution of Origen for the Knowledge of Greek Philosophy”]. Origeniana Quinta [Origeniana Fifth], Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 189‒216.
Eusebius of Caesarea. Histoire Ecclésiastique. Livres 5‒7[Ecclesiastical History. Books 5-7]. Vol. 41, Les éditions du Cerf, 1955.
— “Tserkovnaya Istoriya” [“Church History”]. Bogoslovskie Trudy [Theological Works], vol. 26, 1985, pp. 18‒90.Florovsky, G. “Antropomorfity Egipetskoj Pustyni” [“Anthropomorphites of the Egyptian Desert”]. Dogmat i Istoriya: Sbornik Statej[Dogmat and History: Collected Papers], Izdatelʹstvo Sviato-Vladimirskogo Bratstva, 1998. (In Russian)
Ginnarelli, E. “Christian Thought and Alexandrian Methodology: Origen on Sarah, Rebecca and Rachel”. Origeniana Quinta[Origeniana Fifth], Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 125‒130.
Lampe, G.W.H. A Patristic Greek Lexicon. Clarendon Press, 1961.
Le Boulluec, A. “Les Représentations du Texte chez les Philosophes Grecs et l’Exégèse Scripturaire d’Origène. Influences et Mutations” [“The Representations of Text among Greek Philosophers and the Scriptural Exegesis of Origen. Influences and Mutationsˮ]. Origeniana Quinta [Origeniana Fifth], Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 101‒118.
Moreskini, K. Istoriya patristicheskoj filosofii [The History of Patristic Philosophy]. Translated by L. P. Gorbunova, Greko-latinskij kabinet Yu. A. Shichalina, 2011. (In Russian)
Origène [Origen]. De Principiis[The Principles]. J. C. Hinrichs’sche Buchhandlung, 1913.
Homélies sur Saint Luc [Homilies on Saint Luc]. Les éditions du Cerf, 1962.
Commentaire sur Saint Jean [Commentary on Saint John]. Les éditions du Cerf, 1970.
Commentaire sur l’Évangile Selon Matthieu [Matthew’s Commentary on the Gospel]. Les éditions du Cerf, 1970.
Homélies surJérémie [Homily on Jeremiah]. Vol. 1, les éditions du Cerf, 1976.
Homélies sur Jérémie[Homily on Jeremiah]. Vol. 2, les éditions du Cerf, 1977.
Commentaire sur Saint Jean [Commentary on Saint John]. Les éditions du Cerf, 1982.
Homélies sur l’Exode [Homilies on Exodus]. Les éditions du Cerf, 1985.
O Nachalah[About Beginnings]. Translated by N. Petrova, Amfora, 2000. (In Russian)
Pancerz, R. “Didimo il Cieco e Antropomorfismi Biblici” [“Didimo the Blind and Biblical Anthropomorphismˮ]. Origeniana Decima[Origeniana Tenth], Uitgeverij Peeters, 2011, pp. 751‒764.
Pietras, H. “I Principi II, 11 di Origene e il Millenarismo” [“The Principles II, 11 of Origen and Millenarianismˮ]. Origeniana Octava [Origeniana Eighth], Leuven University Press and Peeters, 2003, pp. 707‒714.
Potworowski, Ch. “Origen’s Hermeneutics in Light or Paul Ricœur”. Origeniana Quinta[Origeniana Fifth], Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 161‒166.
Rist, J. M. Eros and Psyche. Studies in Plato, Plotinus and Origen. Universiry of Toronto Press, 1967.
Runia, D. Philo or Alexandria and the Timaeus of Plato. Brill, 1986.
— “Philo and Origen: A Preliminary Survey”. Origeniana Quinta[Origeniana Fifth], Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 333‒339.
Filone di Alessandria Nella Prima Letteratura Cristiana[Lodging of Alexandria in the Early Christian Literature]. Vita e Pensiero, 1999.
Schockenhoff, E. “Origenes und Plotin. Zwei Unterschiedliche Denkwege am Ausgang der Antike” [“Origen and Plotinus. Two Different Ways of Thinking at the End of Antiquityˮ]. Origeniana Quinta [Origeniana Fifth], Leuven University Press and Peeters, 1992, pp. 284‒295.
Simonetti, M. “Il Millenarismo in Oriente da Origine a Metodio” [“Millenarianism in Oriente da Oriente a Metodioˮ]. Corona Gratiarum [Corona Gratiarum], vol. 1, M. Nijhoff, 1975, pp. 37–58.
Lettera e/o Allegoria[Letter and/or Allegory]. Institutum Patristicum «Augustinianum», 1985.
Origene Esegeta e la Sua Traduzione[Origen Exegete and His Translation]. Morcelliana, 2004.
Völker, W. “Paulus bei Origenes” [“Paul at Origenˮ]. Theologische Studien und Kritiken [Theological Studies and Critiques], vol. 102, 1930, pp. 258‒279.
Wallraff, M. “Il Rapporto Tra Antico e Nuovo Testamento Nella Teoria Esegetica di Origene” [“The Relationship Between Ancient and New Testament in Origen’s Exegetical Theoryˮ]. Origeniana Octava[Origenetica Eighth], Leuven University Press and Peeters, 2003, pp. 779‒788.